oxford_stor.jpg

Kurs i Oxford 11. og 12. mars 2024

Lær å lære

Hvordan lære, hvordan lære bort, og hvordan lære andre å lære.

KURS I SKOLEN har gleden av å invitere norske lærere og skoleledere til et to dagers kurs om læring i Oxford. Kurset handler om hvordan hjernen lærer best og hvordan man kan bruke denne innsikten til å styrke undervisningen og hjelpe elevene å lære gode studieteknikker. Kurset bygger på innsikt fra nevrovitenskap og kognitiv psykologi og forskning innen «Lær å lære».

I tillegg til faglige påfyll, inspirasjon og nettverksbygging vil deltakerne få en unik mulighet til å komme tettere på et av verdens beste universiteter og lære mer om utdanningsforskningen som finner sted der. Velkommen til Oxford!

De siste årene har nevrovitenskapelig forskning («hjerneforskning») gitt oss dyp innsikt i hva som skjer i hjernen når vi lærer og hvordan hjernen lærer best. Med slik innsikt får lærere og skoleledere en bedre forståelse for læring og flere verktøy å bruke i arbeidet med å hjelpe alle elever med å lykkes med å lære.

Et annet forskningsområde som også har gjort fremskritt de siste årene er selvregulert læring, også kalt «Lær å lære». Fra denne forskningen vet vi at elevenes læringsvaner og -strategier spiller en svært viktig rolle og at det er mulig å forbedre disse gjennom undervisningspraksis som legger vekt på bruk av teknikker og refleksjon rundt læringsprosessen.

Kurset i Oxford vil kombinere begge disse områdene. Kurset vil starte med en innføring i hva som skjer i hjernen når vi lærer og hvilke praksiser og teknikker som bidrar til god læring. Vi vil se på hva lærere kan gjøre for å forbedre undervisningen, men også hvilke studieteknikker de bør anbefale elever å bruke. Deretter vil vi se på hvordan lærere kan jobbe mer systematisk med «Lær å lære», altså hvordan de kan hjelpe elevene med å bli mer proaktive, reflekterte og strategiske i egen læring. Kurset vil derfor også gi nyttig innsikt til skoler som ønsker å jobbe med læreplanverkets overordnede prinsipp «Lær å lære».

I løpet av kurset vil du altså lære:
  • Hva som skjer i hjernen når vi lærer, hvordan informasjon lagres i langtidshukommelsen og den viktige rollen arbeidsminnet, hippocampus og basalgangliene spiller i den prosessen.

• Hvordan hjernen prosesserer faktakunnskap og prosedural læring forskjellig og hvilke implikasjoner dette har for undervisning og læring

• Konkrete verktøy du kan bruke for å fremme dyp og varig læring hos elevene dine

• Hvordan lage undervisningsopplegg som også fremmer refleksjon, selvstendighet og bedre lærevaner hos elevene

• Hvordan en skole kan arbeide mer helhetlig med «Lær å lære»

Kursholder

Olav Schewe

Olav Schewe er doktorgradsforsker i Oxford og en av Norges fremste eksperter på studieteknikk og “Lær å lære”. Hans første bok om effektiv læring, Superstudent, er oversatt til over 20 språk og har solgt over 30 000 eksemplarer bare i Norge. Hans andre bok, Superhjernen, er skrevet sammen med Dr. Barbara Oakley og ble nominert til Brageprisen i 2020. Den er oversatt til 16 språk og er blant annet pensum på Harvard University.

For tiden tar Olav en doktorgrad i effektiv læring ved Universitetet i Oxford, i tillegg til å være gjesteforsker ved Next Level Lab ved Harvard Graduate School of Education. Olavs kurs og bøker er basert på nyere forskning innen nevrovitenskap og kognitiv psykologi. Innsikten Olav deler er avansert, men formidlet på en måte som gjør at alle forstår. Tusenvis av elever og lærere har deltatt på hans kurs.

Olav.jpg

Fra fjorårets kurs

Priser:

Pris per person for kurset er
6 590 kroner før 1. mars (siste påmeldingsfrist)

Prisen dekken deltakelse på kurs i to dager inklusiv lunsj. Deltakere må selv bestille og dekke flyreise og overnatting i Oxford. Deltakeravgift faktureres etter påmeldingsfristens utløp.

Program:

Mandag 11. mars
09.00 – 12.00 Kurs – del 1
12.00 – 13.00 Lunsj
13.00 – 17.00 Kurs – del 2

20.00 –  Middag (valgfritt)

Tirsdag 12. mars
08.30 – 12.00 Kurs – del 3
12.00 – 13.00 Lunsj
13.00 – 14.30 Kurs – del 4

Reise og overnatting:

Det anbefales å ankomme i Oxford dagen i forveien. Den enkleste måten å komme til Oxford på er ved å fly til London Heathrow, som er flyplassen nærmest Oxford. SAS og British Airways har flere daglige avganger.

Fra Heathrow til Oxford er det flere alternativer:

• Flybuss som går hver halvtime og tar ca. 1,5 time (Pris: £28 en vei eller £37 for tur/retur)

• Tog til London Paddington og så bytte til tog til Oxford. Reisetid ca. 1,5 time

• Taxi/Uber/Bolt/Towncar er også en mulig reisemåte

Det går også an å fly til London Stansted og reise til Oxford med tog via London (togtid ca. 2,5 time – 2 bytter) eller å fly til London Gatwick som har flybuss hver annen time (reisetid med buss 3 timer, tur: £28, tur/retur: £37). Reiser man flere sammen kan det være rimeligere å forhåndsbestille taxi.

Heathrow – Oxford tar ca. 70 minutter med taxi og koster rundt £80. Gatwick – Oxford tar ca. 1t 45min og koster rundt £120.

Overnatting
Det er stort tilbud av hoteller og gjestehus i Oxford. Booking.com og Hotels.com har de fleste steder listet. Overnatting på hotell koster £100 – £200 per natt.

Påmelding kurs i Oxford

11. og 12. mars 2024

Takk for påmelding! Du vil høre fra oss om kort tid.