top of page

Mening, mestring og moro i matematikk

Hvordan kan vi hjelpe elevene våre til å mestre matematikk, og samtidig ha det moro i matematikktimene?

Matematikk er faget som er både elsket og hatet. Mange barn og ungdommer forbinder dessverre matematikk med det å være generelt smart, eller ikke. Mange har til og med "angst" og får "knyttneve- i-magen"-følelse når de hører ordet matematikk.


Hvordan kan vi snu disse negative følelsene til positive mestringsopplevelser i matematikktimene, med enkle grep som ikke krever av at matematikklæreren må forberede seg i hjel?


KURSINNHOLD

  • Den gode fellesskapende samtalen i matematikk

  • De gode, rike og solide matematikkoppgavene, som åpner for selvregulering og mestring på alle nivåer

  • De effektive og smarte organisatoriske grepene, som åpner for et godt samarbeid i matematikktimen og gjør elevenes tanker mer tilgjengelige for matematikklæreren

  • Hvordan vekke elevens engasjement, som er det største beviset på deres indre motivasjon, læring og tenking i matematikkfaget


Kursholder viser eksempler på hvordan du kan gjøre dette i et klasserom med 25 elever, når det eneste mange av dem tenker er at matematikk er gørr. 

Pris

Varighet

Bestilling

Fra 3 timer

Fra 19 000

Ring 909 39 741

Hanan Abdelrahman

Kursholder

Hanan Abdelrahman

Hanan Abdelrahman er høgskolelektor i matematikk og matematikkdidaktikk på Høgskolen i Innlandet. Hun er samtidig lektor m/opprykk på Stenbråten skole i Oslo har jobbet som matematikklærer i skolen i mer enn 20 år. Hanan har siden 2011 drevet sitt eget firma "Matematikkhjelperen", hvor hun hjelper barn, ungdom og voksne som strever med matematikkfaget.

Hanan har innsikt i både det matematisk didaktiske og det teoretiske, i tillegg til den lange og solide erfaringen fra klasserommet, hvor hun har jobbet i hele skoleløpet, men aller mest i barnekskolen og ungdomsskolen.

Hanan har skrevet boken "Matematikkhjelperen" (2015), og i 2017 ble hun tildelt Holmboeprisen som beste matematikklærer i Norge. Hun ble plukket ut som realfagsspesialist av Kunnskapsministeren i 2014.

Hanan er kjent for sitt brennende engasjement for matematikkundervisning og for at elevene skal lykkes i faget. Hun vektlegger sterkt at hver enkelt elev skal mestre og forstå matematikken.

bottom of page